Menu
ZŠ a MŠ Blatnice
ZŠ a MŠ Blatnice okres Třebíč

Centra aktivit

Centra aktivit jsou základním stavebním kamenem programu. Díky nim se děti každým tématem zabývají do hloubky, z různých úhlů pohledu. Nabízejí učení v souvislostech (tzv. integrované učení hrou) propojené s reálným životem.

Každé centrum aktivity je jasně ohraničené, označené názvem,  dle tematického zaměření vybavené pomůckami.

Centra Aktivit (CA) jsou vlastně pracovní koutky, kde děti pracuji samostatně v malých skupinkách v počtu 2 - 5 dětí. Rozčlenění prostoru ve třídě na CA není bezdůvodné - CA splňují podmínky  pro integrované (celostní) učení. Snahou je, aby zde děti nacházely dostatek inspirací, nápadů, pomůcek a materiálů pro svůj rozvoj. Cílem je, aby se tato centra aktivit stala dílnami, v nichž se dítě samo učí prostřednictvím hry a práce s různými materiály, které děti mohou tvořivým způsobem využívat. Materiál je vybírán tak, aby v dětech vzbuzoval zvídavost a aby je lákal k použití. Děti se učí tím, že si hrají a pracují v malých skupinkách, což jim dává možnost přirozeně komunikovat, řešit problémy samostatně nebo v kooperaci s kamarády, rozhodovat se, procvičovat si vyjadřovací schopnosti, akceptovat rozdíly mezi lidmi. Děti jsou tak vedeny k samostatnosti i ke spolupráci. Učení se tak pro malé děti stává hrou a hra naopak učením.

Co dětem přináší centra aktivit?

  • možnost volit si činnosti
  • příležitost k učení a rozvoji silných stránek
  • samostatnost
  • jistotu - vědí, kam patří, co mají dělat
  • soukromí - pocit bezpečí, centra jsou jako "domečky"
  • podporu soustředěné pozornosti na činnost
  • příležitost pracovat samostatně i ve skupině
  • prostor svoje činnosti organizovat a plánovat (sebeřízené učení)
  • situace spojené s reálným životem, činnostní a prožitkové učení

Druhy center aktivit:

  • KNIHY A PÍSMENA (knížky, písmena, grafomotorika...)

Centrum Knihy a písmena slouží k podchycení zájmu o literaturu, čtení a psaní.  V předškolním věku jde spíše o nápodobu čtení a psaní. Centrum Knihy a písmena je místo, kde děti vnímají mluvenou a psanou podobu písma, kde manipulací s knihou i písmeny se s písmeny pomalu seznamují a postupně je rozpoznávají na základě tvaru. Napodobování písma vede k poznávání znakových projevů historických i světových.

  • DOMÁCNOST (reálné předměty a péče o domácnost...)

Centrum Domácnost je pracovní koutek, kde děti vykonávají běžné činnosti, související s přípravou pokrmů a stolováním. Děti zde rozvíjejí smyslové vnímání (chuť, čich a hmat) prožitkovými činnosti se skutečnými potravinami (krájení, míchání, sypání, mazání, strouhání, mixování, zdobení, zadělávání a válení těsta) při vaření a pečení. Mimořádný důraz je kladen na bezpečnost.

  • MANIPULAČNÍ A STOLNÍ HRY (logické myšlení, třídění, hlavolamy, domino...)

Centrum Manipulační a stolní hry je zaměřené především na rozvoj jemné motoriky, fantazie, trpělivosti, vůle pro dokončení díla, poznávání barev, geometrických tvarů, číslic, zvířat, rostlin, druhů práce. Rozvíjí se zde matematické představy, jazykové a sociální dovednosti. Při společenských hrách se děti učí barvám, počítání, dodržování pravidel, sebeovládání, kooperaci, radosti ze hry, přijímání úspěchu i neúspěchu a vyrovnání se s ním.

  • POKUSY A OBJEVY (objevování fyzikálních zákonitostí a experimentování, badatelské učení...)

Toto centrum slouží k nejrůznějšímu pozorování, zkoumání, drobným pokusům, pěstování rostlin a objevování. K tomuto centru patří i koutek živé a neživé přírody, popř. péče o živé zvířátko.  Koutek je vybaven přírodninami (kamínky, mušle, kůra, mech, listy) a pomůckami (lupy, mikroskop, zkumavky, sádra, baterky atd.) Děti zde mohou používat encyklopedie a naučné knihy z centra Knihy a písmena.

  • VODA A PÍSEK (manipulace s vodou, stavby z písku...)

Centrum je umístěno samostatně v nepropustném kontejneru. Kontejner obsahuje písek jako na pískovišti. Děti tak mohou s tímto přirozeným, hmatově zajímavým materiálem pracovat nejen sezónně, ale po celý rok. Centrum podporuje rozvoj kreativity, fantazie, trpělivost a soustředění a představuje pro děti možnost, jak získat pocit uspokojení z vytvořeného díla. Kontejner může být také naplněn vodou nebo lze oba materiály kombinovat.

  • ATELIÉR (malování, kreslení, lepení, vztah k umění...)

Ve výtvarném ateliéru rozvíjí děti svou kreativitu, mohou zde komunikovat beze slov, uvolňovat citový přetlak a získávat pocit uspokojení z vytvořeného díla. Děti zde mohou pracovat individuálně nebo ve skupině, učí se samostatnosti a péči o svěřený materiál. Toto centrum umožňuje dětem prožívat radost i napětí a podporuje tvořivost, zvídavost, představivost a činorodost dostatečnou nabídkou pomůcek a materiálů.

  • DÍLNA (zatloukání, řezání, šroubování...)

V tomto technicky zaměřeném centru mají děti možnost pracovat s různým materiálem a nástroji, které slouží k výrobě nejrůznějších předmětů. Děti se učí manuálně pracovat a rozvíjet manuální zručnost. Osvojují si pracovní postupy a návyky. Pracovat mohou ve skupině nebo samostatně. Základním vybavením tohoto centra je pracovní stůl. Velký důraz je kladen na bezpečnost.

  • KOSTKY (stavby dle fantazie nebo předlohy)

Z kostek může dítě stavět, cokoli chce, z kostek nelze stavět “chybně“ ani „správně“, protože stavba dítěte je projevem sebevyjádření, rozvoje představivosti, fantazie a tvořivosti. Děti si zde procvičují jemnou a hrubou motoriku, zvyšují sebedůvěru, rozvíjejí sociální a jazykové dovednosti, učí se chápat prostorové vnímání, výšku a váhu, rozpoznávat tvary, spolupracovat a celkově rozvíjet inteligenci a kooperaci.

  • HUDBA (rytmické a melodické nástroje)

Hudba je prostředkem komunikace, zábavy, poučení i relaxace, je silným zdrojem emocí a prostředkem posílení rozvoje sociálního cítění. Hudba pomáhá dětem rozvíjet hlavně oblast citovou, protože je silným zdrojem emocionálních prožitků. Děti na hudbu reagují intuitivně a pohybem vyjadřují radost a nadšení. Hudba podporuje jazykový vývoj, uvolňuje napětí, rozvíjí schopnost zapamatování, motoriku, koordinaci pohybů, napomáhá rozvoji myšlení a fantazie.

  • POHYB (překážkové dráhy, pohybové hry...)

Centrum pohybu je určeno pro pořádné vyřádění a uvolnění. Podporuje hrubou motoriku, přirozený pohyb a fyzické dovednosti. Zprostředkovává poznávání vlastního těla a jeho možností či limitů. Podporuje fyzickou pohodu a tělesnou zdatnost. Centrum je vybaveno tělovýchovným náčiním a nářadím a vším, co děti rozpohybuje: míče, švihadla, gumy, balanční systémy, odstrkovadla a další.

  • DRAMATIKA (hra na..., dramatizace příběhů)

V centru Dramatika probíhají především napodobivé a námětové hry. Děti hrou „Na něco“ napodobují dospělé a učí se různým sociálním rolím. Rozvíjejí své schopnosti zvládat různé situace a chápat je. Dítě tak lépe porozumí tomu, co má a nemá rádo, vyzkouší si svou schopnost vést a přesvědčovat, nebo naopak spíše se nechat vést a následovat, souhlasit. To vše pomáhá dítěti vytvořit si představu o sobě a je základem samostatného myšlení.

Mateřská škola

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Svátek a výročí

Svátek má Renáta

Počasí

dnes, neděle 13. 10. 2024
slabý déšť 15 °C 7 °C
pondělí 14. 10. jasno 13/5 °C
úterý 15. 10. jasno 14/6 °C
středa 16. 10. oblačno 12/6 °C

Východ a západ slunce

Slunce vychází:7:13

Slunce zapadá:18:11

Projekty a spolupráce